În anul 2012 compania Google a demarat proiectul Aristotle, proiect care a avut drept obiectiv studierea echipelor din cadrul Google pentru a determina ce face ca o echipă să fie eficientă. Un proiect ce să răspundă la întrebarea: De ce unele echipe lucrează atât de bine împreună și ajung poate mai ușor la performanță?
Cercetătorii au pornit de la definirea echipei și fac diferența dintre echipă și work group. Ce este o echipă și prin ce se diferențiază de un grup.
Urmat de definirea eficacității și prin ce se remarcă, având la bază studii calitative și cantitative în cadrul Google. S-au evidențiat astfel trei perspective difertie:
- Perspectiva managerilor.
- Perspectiva de team lead.
- Perspectiva membrilor din echipe.
Cercetătorii au măsurat eficacitatea având la bază aceste perspective, cu atât mai mult cu cât fiecare dintre ele pune accent pe calități și interese variate.
Studiul a analizat 180 de echipe (dintre care 115 în zona de inginerie/IT și 65 în vânzări) Cercetarea a durat aproape 3 ani, spre final de 2014 rezultatele studiului au fost publicate și pot fi găsite cu ușurință online.
Cercetătorii au ajuns la concluzia că ceea ce contează cu adevărat este modul în care lucrează echipa împreună și mai puțin despre cine face parte din echipă.
Cea mai importantă trăsătură a unei echipe eficiente este psychological safety sau siguranța psihologică. Crearea unui mediu în care membrii echipei să se simtă apreciați, ascultați și în care să fie încurajați în a-și exprima ideile, părerile, chiar dacă ele sunt diferite de cele ale echipei.
Pe lângă componenta de psychological safety, mai întâlnim și alte aspecte ce susțin echipele eficiente.
Top 5 factori: (în ordinea importanței)
- Psychological safety – sau siguranța psihologică, ce se referă la a te simți confortabil să îți exprimi părerile și ideile într-o echipă fără să te temi că vei fi judecat, catalogat sau chiar pedepsit ori umilit.
- Dependability – o calitate a membrilor echipei de a fi de încredere; o persoană pe care colegii se pot baza.
- Structură și claritate – membrii echipei au roluri bine definite, au planuri și obiective stabilite.
- Scop – găsirea unui scop în ceea ce faci și pentru ce sau cine faci acel lucru.
- Impact – ceea ce facem este important, sprijină o cauză, ceea ce facem are un impact la nivel de organizație sau poate la un nivel mai înalt.
Pentru mai multe detalii vezi acest link.