Cât de importante sunt rolurile în echipă?

(Pentru mai multe detalii: Management Teams: Why They Succeed or Fail – Meredith Belbin)

Stabilirea unor roluri (ce să ne caracterizeze) într-o echipă poate avea rezultate extraordinare. Încă de când suntem copii ne dezvoltăm într-un anumit mod și ne diferențiem de alte persoane prin preferințe, hobby-uri, așteptări, tipuri de personalitate sau rezultate pe termen lung. Tocmai prin faptul că suntem atât de diferiți în ceea ce privește modul nostru de a acționa și de a fi, suntem atât de asemănători în privința raportului inputs – outcomes.

În echipă persoanele lucrează cu mult mai bine /ating anumite performanțe pe care nu le pot atinge individual. De cele mai multe ori în echipă avem persoane ce vin din arii diferite de studiu, cu o paletă mult mai largă de idei sau pur și simplu gândesc problemele dintr-o perspectivă obiectivă. Nu pot nega faptul că nu se pot obține performanțe individual, doar accentuez performanțele pe care le poate atinge o echipă.
O echipă nu înseamnă doar o adunătură de persoane cu un țel comun ce caută modalități de a ajunge la rezultate relevante (indiferent de modalități), ci un grup în care fiecare persoană îndeplinește un anumit rol, având la bază un management puternic al punctelor slabe ale grupului și o fortificare a punctelor tari. Rolurile sunt cele care stabilesc o oarecare ordine în echipă, fiecare membru cunoaște importanța muncii sale și totodată a contribuției aduse echipei. Putem vorbi despre un echilibru în totalitate, după cum vom observa în clasificarea făcută de către Meredith Belbin cu cele nouă tipuri de roluri. Cu ajutorul rolurilor aduse în vizor în cartea Team roles at work putem forma echipele, sau mai bine zis combinațiile cele mai eficiente în materie de echipe manageriale.
Determinarea rolurilor într-o echipă nu este condiționată doar de titlul posturilor ci și de tipul de personalitate, educație, training-uri, creativitate ș.a.

A cunoaște cum poți construi o echipă eficientă, ce să poată colabora/lucra foarte bine și să ajungă ușor la performanță, necesită o bună teorie. Nimic nu este mai bun și mai folositor pentru practică decât o teorie bună și formată pe un fundament.
Cele nouă roluri pe care M. Belbin le identifică și le explică sunt axate pe rezolvarea de probleme/acțiune, oameni și idei/creativitate. Următoarea imagine aduce în prim plan rolurile despre care scrie M. Belbin în cărțile sale, fiecare dintre aceste roluri având punctele sale forte și puntctele sale slabe. După cum menționasem și anterior, există combinații de roluri ce pot forma echipe eficiente. Cunoscând fiecare rol în parte putem forma echipe echilibrate tocmai datorită faptului că avem cunoștințe despre ceea ce lipsește în echipă la momentul de față, sau realizăm din ce cauză o echipă nu funcționează la parametri doriți.

BELBIN1

De ce am dori să determinăm rolurile într-o echipă? La această întrebare M. Belbin vine cu răspunsul:
Echipele tind să fie dezechilibrate atunci când se reîntâlnesc într-un grup mai multe roluri similare și comportamente similare. – M. Belbin

Pentru determinarea rolurilor în echipă există teste ce se pot aplica pentru a deduce tipul de rol dominant al fiecărei persoane. De ce rol dominant? pentru că majoritatea persoanelor nu posedă un singur rol, ci mai multe, iar aflarea dominantei este importantă atunci când vrem să construim o echipă. De asemenea, așa cum o persoană poate să dețină/joace mai multe roluri într-o echipă, vom observa că atunci când vom testa persoanele din orice grup vom avea nevoie și de două puncte de vedere /două perspective. Rezultatul testului, de altfel, va avea două roluri dominante, un rol determinat din perspectivă proprie și rolul dominant pe care îl observă persoanele din exterior, mai cu seamă echipa.

Astfel după cum menționasem și anterior, rolurile se axează pe trei puncte importante și avem:

  • Persoane orientate spre idei/ creativitate:
    • Plant
    • Specialist
    • Monitor-Evaluator

 

  • Personae orientate spre oameni:
    • Resource Investigator
    • Team Worker
    • Coordinator

 

  • Persoane orientate spre acțiune/ rezolvare de probleme:
    • Shaper
    • Implementer
    • Completer-Finisher

Recomand seria de cărți scrisă de către Meredith Belbin, nu numai pentru faptul că veți învăța de ce unele echipe funcționează mai bine față de altele, dar și pentru că puteți afla cum să îmbunătăți de la procesul de recrutare până la performanța în orice tip de business.

Maria Lovin

Maria Lovin

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.