Procedura de recrutare variază de la un recrutor la altul, dar depinde în același timp atât de compania pentru care se recrutează, cât și de domeniul de activitate al acesteia. În funcție de cerințele companiei pentru care se realizează procesul de recrutare, se stabilesc obiectivele astfel încât să se încadreze în timp și buget. Am menționat „cerințele companiei” deoarece nu toate posturile presupun lucrul în echipă, relaționarea sau lucrul individual.
O procedura de recrutare urmărește în mare patru puncte importante ce necesită analiză și o planificare strategică:
• Procesul de recrutare(metode+instrumente);
• Procesul de selecție(tehnici+instrumente);
• Procesul de integrare(metode+tehnici+instrumente);
• Evaluarea eficienței recrutării(metode).
În cele mai multe cazuri, companiile știu de la bun început ce tip de recrutare doresc să aplice. Companiile ce vor să mențină/dezvolte commitment-ul angajaților, oferindu-le acestora posibilitatea de dezvoltare continuă în cadrul organizației vor folosi recrutarea internă(prin promovare, transfer de la un punct de lucru la altul, ș.a.). La polul opus sunt companiile dornice de evoluare(poate chiar schimbare) ce au nevoie de oameni inovatori, creative, ce să vină cu un punct de vedere obiectiv asupra proceselor ce au loc in organizație. Acestea două sunt doar exemple în care companiile pot alege o metodă sau alta. Nu este exclus ca tipurile de recrutare să fie aplicate și invers, luând în considerare faptul că și companiile ce vor să își țină angajații aproape și îi motivează în a promova în cariera lor, să aplice tipul de recrutare externă pentru diferite posturi din organizație.
Pentru o companie ce nu este decisă între recrutarea internă și recrutarea de tip extern, este necesară o evaluare a avantajelor și dezavantajelor pentru fiecare tip de recrutare în parte. Punerea în balanță a punctelor forte și slabe pentru fiecare analiză în parte va duce spre o decizie.
Având în considerare mențiunile anterioare, odată stabilit faptul că recrutarea va fi realizată din mediul extern, putem să ne gândim la ce metode de recrutare să folosim. Desigur, metodele de recrutare pe care le voi enumera nu se referă doar la ce procedură putem folosi, ci includ și medii din care putem recruta. Sub noțiunea de metodă de recrutare vom avea astfel atât mijloace de promovare a postului/posturilor – instrumente prin care putem eficientiza legătura dintre companie și potențiali candidați, dar și locuri de unde putem face recrutarea. Metodele de recrutare externă sunt cât se poate de nelimitate în ceea ce privește adaptarea lor la diferite situații în raport cu obiectivele propuse.